ŞEHSUVAROĞLU, Bedii Nuri
(1914-1977)
Tıp tarihçisi ve deontolog.
İstanbul’da Beyazıt semtinde doğdu. Babası Üsküdar Bidâyet
Mahkemesi reisi Neşet Bey’in oğlu, Tıbbiyye-i Şâhâne’nin 1901 mezunlarından
Yûsuf Selâmi Bey, annesi eski Tugay kumandanlarından Miralay Ârif Bey’in kızı
Şefika Nûrünnisa Hanım’dır. İlk ve orta öğrenimini Kabataş’ta, liseyi Kadıköy
Lisesi’nde tamamladı. Çocukluktan beri kararlı olduğu baba mesleğini seçti ve
1933’te girdiği İstanbul Tıp Fakültesi’ni 1939’da bitirdi. Daha tıp öğrencisi
iken çeşitli ortaokul ve liselerde Türkçe, biyoloji ve fizik dersleri okuttu.
Yatılı öğrenci olması dolayısıyla zorunlu hizmetle yükümlü tutulup Adana’ya
sıtma mücadele stajına gönderildi. Askerliğini 1939-1941 yıllarında Kayseri’de
yaptı. Ardından Eskişehir sıtma mücadele şube hekimliğine tayin edildi. İki yıl
sonra çıkan bir salgın yüzünden Tifüs Mücadele Heyeti ile birlikte İstanbul’a
geldi. Burada merkez hükümet tabibi, emrâz-ı sâriye tabibi ve sağlık müdür
muavini olarak çalıştı. 1944-1945’te ikinci defa askere alındı ve Kartal’da II.
Tank Alayı tabibi sıfatıyla hizmet yaptı. Ardından sağlık müdürlüğündeki
görevine döndü. 1947’de çıkan kolera salgını sıralarında kurulan mücadele
ekiplerinden ilkinin şefi olarak Mısır ve Hicaz’a gitti.
1948’de Beyrut, Kıbrıs ve Mısır’a seyahat etti; aynı yıl
Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı müfettişliğine getirildi. 1949’da Rockefeller
Foundation’ın davetiyle Amerika’ya gitti. Dönüşünde İstanbul Tıp Fakültesi’nin
isteği üzerine üniversiteye asistan alındı. 1953’te tıp tarihi uzmanı unvanını
aldı. 1955’te tıp tarihi ve deontoloji doçenti oldu. Çeşitli yerlerde tıp
tarihi ve deontoloji konusunda konferanslar verdi. İstanbul ve bazı Anadolu
kütüphanelerinde çalışmalar yaparak yeni tıp yazmaları tesbit etti. Bu arada
çeşitli kongre ve sempozyumlara katılıp tebliğler sundu. 1962’de profesörlüğe
yükseldi. 13 Mayıs 1977’de ölen Bedii N. Şehsuvaroğlu’nun ikisi kız üç çocuğu
olmuştur. Türk Tıp Tarihi Kurumu, Türk Sosyoloji Cemiyeti, Türk Fizikî ve Tabiî
İlimler Cemiyeti, Société Internationale d’Histoire de la Médecine, Académie
Internationale d’Histoire des Sciences gibi bilimsel kuruluşların aslî ve
Académie de la Méditerranée’nin muhabir üyesiydi. Küçük yaştan beri topladığı
zengin koleksiyonu bugün İstanbul Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Deontoloji Ana
Bilim Dalı arşivlerinin bir parçasını oluşturmaktadır.
Tıp tarihi, deontoloji ve diğer alanlarda çok sayıda yayını
bulunan Şehsuvaroğlu’nun çalışmalarında genellikle geçmişteki tıbbî olaylarla
bugünkü tıbbî olayları bir hekim sıfatıyla kıyasladığı görülür. Türk tıp
tarihiyle ilgili yazma eserleri yıllarca büyük bir titizlikle incelemiş,
bilhassa Osmanlılar’da verem, kolera, akıl hastalıkları, çiçek aşısı, hekim
biyografileri, sağlık kuruluşları, karantina, tıpta iz bırakmış kişiler, İslâm
tıbbı, bilimler tarihi gibi konularda çalışmalar yapmıştır. Medeniyet tarihinin
bir parçası olarak gördüğü tıp tarihinin tıp talebelerine öğretilmesinin gereği
üzerinde durmuş, böylece geçmişteki tıp bilgileriyle günümüzdeki bilgileri
karşılaştırarak bir sonuca varma, halk arasındaki tıbbî folklorla ilgili bilgileri
inceleme ve milletlerin kendine özgü tıbbını ortaya çıkarma amacını gütmüştür.
Batı dünyasında yazılan birçok tıp tarihi kitabında İslâm öncesi ve sonrası
Türkler’le ilgili mâlûmata rastlanmadığı kanaatindedir. Bu bakımdan gerek
Osmanlı tıbbının gerekse daha önceki Türk topluluklarıyla ilgili tıbbî
gelişmelerin Türkler tarafından araştırılması ve Batı dünyasına tanıtılmasının
gerektiğini düşünmüştür. Kendisi Anadolu’daki dârüşşifâlar ve Türk hekimleri
üzerinde çalışmalar yapmıştır. Türkiye’de ve dünyadaki çeşitli kütüphanelerde
Türkçe tıp yazmalarını inceleyerek tıpkı basımlarını hazırlamış ve tıp tarihi,
tıbbî deontoloji, tıp etiği konusunda yararlı sonuçlar elde edilmesini
sağlamıştır.
Şehsuvaroğlu asıl mesaisini tıbbî deontoloji ve tıp etiği
konularına ayırmakla birlikte hekim sorumluluğu, hekimin görevleri,
şarlatanlık, konsültasyon, hekim raporları, ötenazi, ilâç alışkanlığı, organ
nakli, hibernasyon (dondurarak yaşatma), tıbbî denemeler gibi deontolojik
konuları tıp hukuku ve tıp etiği açısından aydınlatmaya çalışmıştır. Ona göre
deontoloji “görev bilimi, meslekî davranış ve meslek ahlâkı” demektir. Tıbbın
kendine özgü bir deontolojisi vardır. Nitekim Tıbbî Deontoloji adlı ders
kitabında konunun tarihçesine geniş yer ayırmakta, böylece tıbbî deontoloji ve
tıp etiği tarihinin bugünkü deontoloji ve etik açısından önemini
vurgulamaktadır. Şehsuvaroğlu, insanlarda organ nakli konusunda günümüze kadar
gelen aşamaları 1970’li yıllarda ele alarak modern tıp etiğine dair görüşlerini
de belirtir. Ayrıca aile planlaması, tüpbebek ve yapay döllenme konularına
değinmiş, bunların tıp etiği sorunlarını incelemiştir. Geleceğin önemli bir
konusu olan hibernasyonu 1970’li yıllarda ele almıştır.
Eserleri. Birçok kitap ve makale yazan Şehsuvaroğlu’nun
başlıca eserleri şunlardır: Farabi: 870-950 (İstanbul 1950); Doktor Akil Muhtar
Özden Bibliyografyası (İstanbul 1951); İstanbul’da 500 Yıllık Sağlık Hayatımız
(İstanbul 1953); Şair ve Hekim Ahmedî: Hayatı ve Eserleri (İstanbul 1954);
Anadolu’da Dokuz Asırlık Türk Tıp Tarihi (İstanbul 1957); Ebû Reyhan Bîrûnî ve
Kitâbü’s-saydele (İstanbul 1959); Hazâinü’s-saâdet: 1460/h. 864 (Eşref b.
Muhammed, haz. B. N. Ş., Ankara 1961); Cüzam ve Türkçe Tıp Yazmaları (İstanbul
1961); Göztepe (İstanbul 1969); Eczacılık Tarihi Dersleri (İstanbul 1970);
Hekim Bir Siyasimizin Portresi, Büyükelçi Doktor A. Hulusi Fuad Tugay (İstanbul
1972); Dinlerde ve Tarikatlarda Sembolizm, Remizler (İstanbul 1973); Eczacı
Yarbay Nayzen Halil Can (1905-1973) (İstanbul 1974); Tıbbi Deontoloji Dersleri (İstanbul
1975).
BİBLİYOGRAFYA:
Bedi N. Şehsuvaroğlu v.dğr., Türk Tıp Tarihi, Bursa 1984, s.
5-30; Nazmi Çağan, Dr. Bedii N. Şehsüvaroğlu Biyografi ve Bibliyografyası
(1947-1960), İstanbul 1963, s. 7-12; Ayşegül Demirhan Erdemir, “Büyük Tıp
Tarihçisi ve Deontolog Prof. Dr. Bediî N. Şehsuvaroğlu’nun Türk Kültür
Tarihindeki Yeri ve Önemi”, Uluslararası Dördüncü Türk Kültürü Kongresi
Bildirileri (haz. Azize Aktaş Yasa - İmren Baba), Ankara 2000, III, 181-185;
a.mlf., “Ünlü Tıp Tarihçisi ve Tıp Etikçisi Prof. Dr. Bedi N. Şehsuvaroğlu’nun
Deontoloji ve Tıp Etiği Üzerine Görüşleri”, Medimagazin, sy. 130, Ankara 2003,
s. 11; Gönül Cantay, “Prof. Dr. Bedii Nuri Şehsuvaroğlu’nun Türk Tıp Tarihi ve
Deontoloji Bilimine Katkıları”, III. Türk Tıp Tarihi Kongresi: İstanbul 20-23
Eylül 1993: Kongreye Sunulan Bildiriler, Ankara 1999, s. 159-165; Rengin
Dramur, “Bediî N. Şehsüvaroğlu”, Bilim Tarihi, sy. 6, İstanbul 1992, s. 30.
Ayşegül Demirhan Erdemir
(Prof.Dr. Bedi Şehsuvaroğlu: (1914-1977). İstanbul’da doğdu. 1939 yılında Tıp Fakültesini bitirdi. Adanada sıtma mücadelesine katıldı. Eskişehir Sıtma Şube Tabipliği yaptı. Tifüs Mücadele Heyeti ile İstanbul’a gelerek merkez hükümet tabibi, emraz-ı sariye tabibi ve Sağlık Müdür muavini olarak çalıştı. 1947’de çıkan kolera salgınında Mısır ve Hicaz’a mücadele ekibi şefi olarak gitti. 1950’de İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi Kürsüsüne asistan oldu. 1953’de uzman, 1955’de doçent, 1962’de profesör oldu. 1967’de İstanbul Üniversitesinde iki tıp Fakültesinin kurulması ile İstanbul Tıp Fakültesi Tıp Tarihi Kürsüsü başkanı oldu. Çeşitli sosyal derneklerde görev aldı. 700 civarında yayını bulunmaktadır. Eserlerinden bazıları: Anadolu Kaplıcaları ve Selçukluluar (1957), Eczacılık Tarihi Dersleri (1970). R. Dramur: Şehsuvaroğlu, Bedi, N. Memleketmizide Türk Hekimliği ve Eczacılığının Yerleşmesinde Önemli Rolü Olan Bazı Hekim ve Eczacıların Biyogrofyaları- (Mustafa Nevzat İlaç A.Ş. Yay. İst., 1986). Geniş bilgi için bkz: N.Çağan: Dr. N. Bedi Şensuvaroğlu Biyografi ve Bibliyograyası II (1947-1970). İst. 1973. Aynca bkz. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Deontoloji ve Tıp Tarihi Anabilim dalı arşivi.).
http://ismailhakkialtuntas.com/2014/11/24/suheyl-unver-hocadan-notlar-menakibi-suheyl-bey/
(Prof.Dr. Bedi Şehsuvaroğlu: (1914-1977). İstanbul’da doğdu. 1939 yılında Tıp Fakültesini bitirdi. Adanada sıtma mücadelesine katıldı. Eskişehir Sıtma Şube Tabipliği yaptı. Tifüs Mücadele Heyeti ile İstanbul’a gelerek merkez hükümet tabibi, emraz-ı sariye tabibi ve Sağlık Müdür muavini olarak çalıştı. 1947’de çıkan kolera salgınında Mısır ve Hicaz’a mücadele ekibi şefi olarak gitti. 1950’de İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi Kürsüsüne asistan oldu. 1953’de uzman, 1955’de doçent, 1962’de profesör oldu. 1967’de İstanbul Üniversitesinde iki tıp Fakültesinin kurulması ile İstanbul Tıp Fakültesi Tıp Tarihi Kürsüsü başkanı oldu. Çeşitli sosyal derneklerde görev aldı. 700 civarında yayını bulunmaktadır. Eserlerinden bazıları: Anadolu Kaplıcaları ve Selçukluluar (1957), Eczacılık Tarihi Dersleri (1970). R. Dramur: Şehsuvaroğlu, Bedi, N. Memleketmizide Türk Hekimliği ve Eczacılığının Yerleşmesinde Önemli Rolü Olan Bazı Hekim ve Eczacıların Biyogrofyaları- (Mustafa Nevzat İlaç A.Ş. Yay. İst., 1986). Geniş bilgi için bkz: N.Çağan: Dr. N. Bedi Şensuvaroğlu Biyografi ve Bibliyograyası II (1947-1970). İst. 1973. Aynca bkz. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Deontoloji ve Tıp Tarihi Anabilim dalı arşivi.).
http://ismailhakkialtuntas.com/2014/11/24/suheyl-unver-hocadan-notlar-menakibi-suheyl-bey/
Bu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSil